DIFERENCIES ENTRE ELS MAPES
CONCEPTUALS:
CRITERIS D’OBSERVACIÓ
|
MAPA
CONCEPTUAL 1
|
MAPA
CONCEPTUAL FINAL
|
CONCEPTES
|
Hi
han pocs conceptes degut a la falta de coneixements. Tot el mapa és d’un
mateix color i per tant no és pot apreciar cap jerarquia de conceptes.
|
Hi
ha una jerarquia de conceptes reflexada amb color i tamany de font donant més
importància als quatre conceptes principals: C-T-S-E. També apareixen un
major número de conceptes després d’haver treballat el material de
l’assignatura.
|
PARAULES
D’ENLLAÇ
|
Hi
han poques paraules d’enllaç i per aquesta raó s’aprecia un mapa conceptual
molt simple i amb falta de informació.
|
Per
poder enllaçar els conceptes i poder crear frases amb significat, s’han
aplicat major número de connectors o paraules d’enllaç i línies retolades.
|
PROPOSICIONS
|
A l’haver-hi
pocs conceptes, les proposicions també són mínimes i fan que el mapa sigui
pobre de informació.
|
S’han
fet servir les proposicions correctes per poder donar sentit als conceptes
utilitzats.
|
LÍNIES
I FLETXES D’ENLLAÇ
|
Poques
línies i fletxes d’enllaç degut a nº de conceptes.
|
S’han
fet servir un major nº de línies i fletxes d’enllaç per establir relacions
entre conceptes generals i conceptes específics.
|
NIVELL
VISUAL
|
A
nivell visual el mapa és pobre, simple i falta de informació.
|
És
pot apreciar clarament un canvi conceptual: creixement de conceptes, més
paraules d’enllaç, colors, formes, tamany de fonts, etc Tot això fa que a
nivell visual el mapa sigui més clar i més complert.
|
NODES
|
Pocs
nodes i per tant poca informació.
|
S’han
fer servir major nº de nodes i això vol dir que s’han ampliat els
coneixements a partir de tot el material treballat
|
CANVI CONCEPTUAL:
En el
mapa inicial és pot apreciar una falta de coneixements del tema bastant
considerable mentre que en el mapa final
és pot observar clarament un increment de coneixements que han donat lloc a un canvi conceptual notable on els
coneixements previs s’han vist modificats i reorganitzats pels nous coneixements.
Ha estat un aprenentatge significatiu ja que s’han tingut en compte les qualitats principals: actiu,
constructiu (establir relacions entre la nova informació i els coneixements
previs), de col·laboració (debat),
intencional, conversacional, contextualitzat i reflexiu. Els
materials que s’ha ofert, han estat clau per a que és pugui donar aquest canvi
conceptual.
En el
mapa conceptual final els quatre conceptes principals: C – T – S – E estan
relacionats tan per les línies d’enllaç com per les proposicions, els color de
la forma i el tamany de font. La ciència
produeix coneixements que la tecnologia
aplica i la societat fa servir
aquesta ciència adaptant-la a les seves necessitats. Si la tecnologia progressa
la ciència també i de la mateixa manera ho fa la societat. Existeix una relació
entre societat i tecnologia però com en totes les relacions hi ha diferents
punts de vista: per una banda es parla de la perspectiva determinista
on es formen les postures tecnodeterministes i sociodeterministes.
D’altra banda el postulat
d’heterogeneïtat on s’aprecia la perspectiva del teixit sense
costures i la perspectiva interactiva.
La
tecnologia també influeix en l’educació que
dóna lloc a la Tecnologia Educativa (TE).
Aquesta eina d’ensenyament té com a objectius principals:
-
Donar
QUALITAT I EFICÀCIA en la instrucció
on el docent adopta la funció de guia i és l’alumne qui, intencionadament i a
partir dels seus coneixements previs, va investigant i descobrint nous
conceptes que faran modificar y reorganitzar els seus coneixements previs (aprenentatge significatiu).
-
Augmentar
la MOTIVACIÓ I L’ATENCIÓ dels
alumnes i com a conseqüència d’aquesta actitud es redueix el fracàs escolar i
milloren els resultats dels alumnes.
-
DSSENY, DESENVOLUPAMENT I
AVALUACIÓ EN EL PROCÉS D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE. La TE és una eina molt efectiva que,
aplicada correctament pot ajudar o facilitar el procés d’ensenyament
aprenentatge creant nous models mentals
i canvis conceptuals.
SINTESI:
Aquest treball reflexa un procés
de canvi conceptual produït per la investigació i treball profund del material
que s’ha facilitat a l’estudiant per tal de poder reeestructurar els seus coneixements
previs relacionats amb la interacció que existeix entre Ciència, Tecnologia, Societat i Educació. Aquesta és una relació
estreta però que al mateix temps presenta diferents punts de vista en quant la
influència de la tecnologia dins de la societat. Podem parlar de la perspectiva determinista on hi ha dues
postures els tecnodeterministes i
els sociodeterministes. D’altra
banda dels postulat d’heterogeneïtat
on es presenta la perspectiva del teixit
de costures i la perspectiva
interactiva.
Dins
de l’educació podem parlar de la tecnologia educativa que
aplicada correctament pot resultar un aprenentatge
significatiu creant models mentals i canvis conceptuals.
No hay comentarios:
Publicar un comentario