miércoles, 12 de noviembre de 2014

ACTIVITAT 3: INFORME DE SÍNTESI I CANVI.

DIFERENCIES ENTRE ELS MAPES CONCEPTUALS:



CRITERIS D’OBSERVACIÓ

MAPA CONCEPTUAL 1

MAPA CONCEPTUAL FINAL

CONCEPTES

Hi han pocs conceptes degut a la falta de coneixements. Tot el mapa és d’un mateix color i per tant no és pot apreciar cap jerarquia de conceptes.
Hi ha una jerarquia de conceptes reflexada amb color i tamany de font donant més importància als quatre conceptes principals: C-T-S-E. També apareixen un major número de conceptes després d’haver treballat el material de l’assignatura.

PARAULES D’ENLLAÇ

Hi han poques paraules d’enllaç i per aquesta raó s’aprecia un mapa conceptual molt simple i amb falta de informació.
Per poder enllaçar els conceptes i poder crear frases amb significat, s’han aplicat major número de connectors o paraules d’enllaç i línies retolades.


PROPOSICIONS

A l’haver-hi pocs conceptes, les proposicions també són mínimes i fan que el mapa sigui pobre de informació.
S’han fet servir les proposicions correctes per poder donar sentit als conceptes utilitzats.

LÍNIES I FLETXES D’ENLLAÇ

Poques línies i fletxes d’enllaç degut a nº de conceptes.
S’han fet servir un major nº de línies i fletxes d’enllaç per establir relacions entre conceptes generals i conceptes específics.

NIVELL VISUAL

A nivell visual el mapa és pobre, simple i falta de informació.
És pot apreciar clarament un canvi conceptual: creixement de conceptes, més paraules d’enllaç, colors, formes, tamany de fonts, etc Tot això fa que a nivell visual el mapa sigui més clar i més complert.

NODES

Pocs nodes i per tant poca informació.
S’han fer servir major nº de nodes i això vol dir que s’han ampliat els coneixements a partir de tot el material treballat


CANVI CONCEPTUAL:

En el mapa inicial és pot apreciar una falta de coneixements del tema bastant considerable mentre que en el mapa final és pot observar clarament un increment de coneixements que han donat lloc a un canvi conceptual notable on els coneixements previs s’han vist modificats i reorganitzats pels nous coneixements. Ha estat un aprenentatge significatiu ja que s’han tingut en compte les qualitats principals: actiu, constructiu (establir relacions entre la nova informació i els coneixements previs), de col·laboració (debat),  intencional, conversacional, contextualitzat i reflexiu. Els materials que s’ha ofert, han estat clau per a que és pugui donar aquest canvi conceptual.

En el mapa conceptual final els quatre conceptes principals: C – T – S – E estan relacionats tan per les línies d’enllaç com per les proposicions, els color de la forma i el tamany de font. La ciència produeix coneixements que la tecnologia aplica i la societat fa servir aquesta ciència adaptant-la a les seves necessitats. Si la tecnologia progressa la ciència també i de la mateixa manera ho fa la societat. Existeix una relació entre societat i tecnologia però com en totes les relacions hi ha diferents punts de vista: per una banda es parla de la perspectiva determinista  on es formen les postures tecnodeterministes i sociodeterministes. D’altra banda el postulat d’heterogeneïtat on s’aprecia la perspectiva del teixit sense costures i la perspectiva interactiva.

La tecnologia també influeix en l’educació que dóna lloc a la Tecnologia Educativa (TE). Aquesta eina d’ensenyament té com a objectius principals:

-       Donar QUALITAT I EFICÀCIA en la instrucció on el docent adopta la funció de guia i és l’alumne qui, intencionadament i a partir dels seus coneixements previs, va investigant i descobrint nous conceptes que faran modificar y reorganitzar els seus coneixements previs (aprenentatge significatiu).

-       Augmentar la MOTIVACIÓ I L’ATENCIÓ dels alumnes i com a conseqüència d’aquesta actitud es redueix el fracàs escolar i milloren els resultats dels alumnes.

-       DSSENY, DESENVOLUPAMENT I AVALUACIÓ EN EL PROCÉS D’ENSENYAMENT – APRENENTATGE. La TE és una eina molt efectiva que, aplicada correctament pot ajudar o facilitar el procés d’ensenyament aprenentatge creant nous models mentals i canvis conceptuals.

SINTESI:

Aquest treball reflexa un procés de canvi conceptual produït per la investigació i treball profund del material que s’ha facilitat a l’estudiant per tal de poder reeestructurar els seus coneixements previs relacionats amb la interacció que existeix entre Ciència, Tecnologia, Societat i Educació. Aquesta és una relació estreta però que al mateix temps presenta diferents punts de vista en quant la influència de la tecnologia dins de la societat. Podem parlar de la perspectiva determinista on hi ha dues postures els tecnodeterministes i els sociodeterministes. D’altra banda dels postulat d’heterogeneïtat on es presenta la perspectiva del teixit de costures i la perspectiva interactiva.

Dins de l’educació podem parlar de la tecnologia educativa que aplicada correctament pot resultar un aprenentatge significatiu creant models mentals i canvis conceptuals.


No hay comentarios:

Publicar un comentario